آسانسور کششی چیست؟
همانگونه که در آغاز نیز خواندید، آسانسورهای کششی قدیمیترین نوع آسانسور است. به صورت خلاصه اینگونه از آسانسورها از کابین، وزنهای متصل به دو سر سیم بکسل که روی قرقرهای بزرگ به نام فلکه (Sheave) حرکت میکند، تشکیل شده است. وزنه و کابین آسانسور تمایل به دستیابی تعادل دارند که در نهایت باعث میشود که برای بهحرکت در آوردن کابین آسانسور نیاز به انرژی کمی باشد. زمانی که کابین آسانسور به سمت بالا حرکت میکند، وزنه به سمت پایین حرکت میکند و همچنین زمانی که کابین آسانسور به سمت پایین حرکت میکند، وزنه به سمت بالا حرکت میکند. کابین آسانسور و وزنه معمولاً روی ریلهای عمودی جهت اطمینان از عدم خروج آنها از مسیر نصب میشوند. این موضوع اهمیت بسیاری در تأمین امنیت آسانسوردر مقابل اتفاقات ناخوشایند و غیرمنتظره دارد. اگرچه در بسیاری از فیلمها ممکن است که ببینیم سیم بکسل آسانسور دچار از هم گسیختگی میشود و فاجعهای را میآفریند اما باید بدانیم که در حقیقت این موضوع بسیار غیر محتمل است؛ زیرا این سیمهای بکسل از جنس فولاد هستند و به گونهای ساخته شدهاند که توانایی تحمل وزنی چندین برابر چیزی را که واقعاً نیاز است را نیز دارند. اگر آسانسور به صورت منظم بازرسی شود، هرگونه مشکل در سیم بکسل میتواند تشخیص داده شود و در نتیجه اصلاح شود. حتی در صورت حادثه نیز سیستمهایی هستند که میتوانند سرعت آسانسور را کنترل و از وقوع اتفاقات ناخوشایند جلوگیری کنند. آسانسور با استفاده از موتور الکتریکی بزرگی که به فلکه متصل است حرکت میکند. ویژگیهای آنها نسبت به کاربرد آسانسور میتواند متفاوت باشد. شیوهی سنتی آن استفاده از موتورهای جریان مستقیم متصل به گیربکس حلزونی (Worm gear) است. موتور بسیار سریعتر از چیزی که نیاز است عمل میکند بنابراین گیربکس حلزونی سرعت آن را پیش از انتقال حرکت به فلکه کاهش میدهد. یکی از محبوبترین انتخابهای دیگر برای این سیستم بجز مورد بالا که Geared نامیده میشود استفاده از شیوهی گیرلس Gearless است که در آن از گیربکس حلزونی استفاده نمیشود. در سطور پایین درباره این دو نوع بیشتر خواهید خواند.
کاربرد آسانسور کششی چیست؟
سرعت آسانسورهای کششی بسیار بالاتر از همتایان هیدرولیکی آنهاست. به این دلیل اینگونه از آسانسورها برای ساختمانهای مرتفع و مدرن بسیار مناسب است. آنها همچنین حرکتی نرمتر و راحتتر به نسبت سیستم هیدرولیکی دارند. کاربرد آسانسور کششی جهت کاهش مصرف انرژی نیز مؤثر است. این موضوع به دلیل استفاده از وزنه برای برقراری تعادل کابین است. اما آسانسورهای هیدرولیکی نیاز به وارد کردن فشار و هل دادن کابین برای حرکت آن دارند که در نتیجه انرژی بیشتری را میطلبند. موضوع مهم دربارهی آسانسور کششی توجه به چک کردن سیم بکسل و فلکه به صورت منظم است. زمانی که آنها دچار پوسیدگی میشوند، کشش میان سیم بکسل و فلکه کاهش مییابد و دچار لغزش میشود که میتواند کارایی آسانسور را کاهش دهد و در صورت نادیده گرفتن، افراد را با خطراتی مواجه کند. آسانسورهای کششی محدودیتهای ارتفاعی دارند که در این اواخر با استفاده از مواد جدید قویتر و بهتر همچون فیبر کربن به آنها این امکان را میدهد که ارتفاعات بیشتری را نیز پوشش دهند. بنابراین کاربرد آسانسور کششی در ساختمانهای بسیار بلند نیز کاملاً ممکن است.
انواع آسانسور کششی کدامها هستند؟
همانگونه که در قبل نیز اشارهای کوتاه شد، دو گونهی اصلی در آسانسورهای کششی به نامهای Geared و Gearless وجود دارد. در این قسمت به شرح هر کدام به صورت مختصر میپردازیم. آسانسورهای کششی Geared: اینگونه از آسانسورها دارای گیربکسی هستند که به موتور متصل است و چرخی را که سیم بکسل را به حرکت در آورد را میراند. اینگونه از آسانسورها قادر هستند که به سرعتی بین ۱.۷ تا ۲.۵ متر بر ثانیه دست یابند. حداکثر مسافتی که آسانسورهای کششی Geared میتوانند طی کنند حدود ۷۶ متر است. بنابراین اینگونه از آسانسورها برای ساختمانهای کوتاه تا نیمهمرتفع مناسب است. حداکثر وزنی که آسانسورهای Geared میتوانند تحمل کنند حدود ۱۳۶۰۰ کیلوگرم است و هزینهی نصب اینگونه از آسانسورها به نسبت نوع Gearless کمتر است. آسانسورهای کششی Gearless:در اینگونه از آسانسورها از گیربکس استفاده نمیشود و سرعت آنها میتواند به ۲.۵۳ متر بر ثانیه نیز برسد. سیم بکسل در این مدل از آسانسورهای کششی به بالای کابین آسانسور متصل است و به دور فلکه برای به حرکت در آوردن آسانسور پیچیده شده است. سر دیگر سیم بکسل نیز به وزنه برای به دست آوردن تعادل و ثبات سیستم مکانیکی وصل شده است. اینگونه از آسانسورهای کششی میتوانند برای ساختمانهای مرتفع مورد استفاده قرار گیرند.
مزایا و معایب آسانسور کششی چیست؟
آسانسورهای کششی در کنار مزایای بیشمار، همچون امکان استفاده در ساختمانهای مرتفع و سرعت بالا، معایبی نیز دارند. یکی از مهمترین معایب آنها نگهداری سخت است. این موضوع به دلیل آن است که سیستمهای درونی آسانسورهای کششی به سختی قابل دسترس هستند. موضوع دیگر که باید مورد توجه قرار گیرد آن است که قیمت اینگونه از آسانسورها معمولاً از آسانسورهای هیدرولیکی همتا بیشتر است. اگرچه آسانسورهای کششی گرانتر هستند اما در مصرف انرژی از میزانبهرهوری بالاتری برخوردار هستند. این اختلاف به دلیل تفاوت در شیوههای کارکرد آنها است. در آسانسورهای هیدرولیکی زمانی که پمپ روغن قدرت کافی را در مقابل گرانش برای به حرکت در آوردن کابین به سمت بالا تولید میکند، زمان پایین آمدن آسانسور قدرت تولید شده از بین میرود. اما در آسانسورهای کششی، استفاده از وزنه این امکان را میدهد که به قدرت کمتری نیاز باشد. همانگونه که پیشتر نیز اشاره شد، آسانسورهای کششی سرعتی بسیار بیشتر از آسانسورهای هیدرولیکی دارند. آنها میتوانند ۲.۵ متر در ثانیه دست یابند و این درحالی است که حداکثر سرعت برای آسانسورهای هیدرولیکی ۱ متر بر ثانیه است. این دلیل اصلی استفادهی وسیع اینگونه از آسانسورها در ساختمانهای مرتفع است. فضای مورد نیاز برای نصب آسانسورهای کششی معمولاً بیشتر و بزرگتر از همتای هیدرولیکی آن است. توجه به تمام این معایب و مزایا برای انتخاب مناسبترین نوع آسانسور بسیار اهمیت دارد.
همانگونه که پیشتر نیز خواندید، انتخاب مناسب آسانسور با توجه به مزایا و معایب هر نوع از آسانسورها میتواند صورت بگیرد. آسانسورهای کششی در کنار مزایای خود همچون سرعت بالاتر و دسترسی به ارتفاع بیشتر معایبی را نیز همچون نگهداری سخت و هزینهی نصب بالا دارند. کاربرد آسانسور کششی برای برخی از ساختمانها بهترین انتخاب و برای برخی از معایبی برخوردار است. بنابراین با توجه محل مورد استفادهی آن و بررسی مناسب بودن آسانسور کششی برای آن محل جهت نصب اینگونه از آسانسورها اقدام کنید.
آسانسور کششی چیست؟
آسانسور کششی آسانسوری است که حرکت آن بر اثر اصطکاک بین سیم بکسل و شیار فلکه کشش، در هنگام چرخش آن، توسط سیستم محرکه (موتور آسانسور) صورت می گیرد. بخاطر مزایای زیاد این سیستم و از همه مهمتر مقرون به صرفه بودن این سیستم ، آسانسور کششی یکی از متداول ترین سیستم های اجرایی آسانسور در دنیا می باشد. نحوه کارکرد اینگونه آسانسور ها بر اساس نیروی الکتروموتور و گیربکس می باشد که از طریق فلکه گیربکس ، توان مربوطه در امتداد قائم به کابین آسانسور اعمال شده و حرکت کابین را به بالا یا پایین فراهم می نماید. تصویر این نوع سیستم آسانسور را در پایین می توانید مشاهده نمایید. همچنین در این سیستم کابین آسانسور به وسیله چندین رشته طناب های فولادی (سیم بکسل) به وزنه تعادل متصل بوده و سیستم تعلیق آسانسور را به صورتیکه در تصویر زیر مشاهده می کنید فراهم می نمایید.
 همان طور که در تصویر مشخص است با چرخش فلکه گیربکس - کابین آسانسور و وزنه تعدل هر کدام در جهت مخالف هم بالا و پایین میروند که این سیستم تعلیق آسانسور کششی می باشد.بدلیل حساسیت سیستم آسانسور های کششی ، می بایست هر یکماه یک بار توسط کارشناس فنی (سرویسکار) مورد بازرسی دقیق قرار گیرد. سیستم آسانسور کششی در سرعتهای مختلف از 5/0 متر بر ثانیه تا سرعتهای بالا تر (عمدتا یک متر بر ثانیه) ساخته می شود. از نظر کنترل سرعت می توانیم سیستم آسانسور کششی را به انواع تک سرعته (AC1) – دو سرعته (AC2) و کنترل سرعت هوشمند (VVVF) تقسیم نماییم
بدلیل حساسیت سیستم آسانسور های کششی ، می بایست هر یکماه یک بار توسط کارشناس فنی (سرویسکار) مورد بازرسی دقیق قرار گیرد. سیستم آسانسور کششی در سرعتهای مختلف از ۵/۰ متر بر ثانیه تا سرعتهای بالا تر (عمدتا یک متر بر ثانیه) ساخته می شود. به اختصار آسانسور کششی به آسانسور هایی اطلاق می شود که با یک رشته طناب فولادی (سیم بکسل ) کابین را به شکل عمودی به بالا و یا پائین هدایت می نمایند سر یک رشته از این طناب بر روی کابین و سر دیگر رشته بر روی وزنه تعادل نصب می گردد.این رشته فولادی دور فلکه موتور و گیربکس قرار می گیرد که با چرخش این فلکه طناب فولادی به حرکت در می آید. این نوع آسانسور ها به دلیل عدم محدودیت سرعت و ارتفاع مرسوم ترین نوع آسانسور در دنیا می باشند در آسانسور های ساختمان های بلند مرتبه سرعت آسانسور از یک متر بر ثانیه تا 7 متر بر ثانیه سرعت دارند و تعداد ایستگاه ها بعضاً به صد و ده طبقه می رسد حال آنکه در انواع آسانسور های دیگر نمی توان چنین سرعت و تعداد ایستگاه را داشته باشیم. نیروی محرکه در این نوع آسانسورها از یک موتور الکتریکی که معمولا در بالای چاه آسانسور و در محلی به نام موتورخانه نصب گردیده، تامین می شود. برروی فلکه این موتور تعدادی کابل فولادی(اصطلاحا سیم بکسل)وجود داردکه از یک سمت به کابین آسانسور و از سمت دیگر به وزنه های آسانسور که درون قابی فلزی به نام قاب وزنه قراردارند متصل است. جنس این وزنه ها معمولا از چدن یا بتن است. وزن این وزنه ها به اندازه وزن کابین است.وزن هر نفر در محاسبات مربوط به آسانسور 75 کیلوگرم است.دلیل قراردادن وزنه در سیستم آسانسور کمک به بالابردن آسانسور است. در غیر این صورت برای این کار از موتورهای با سرعت بالا استفاده کرد. پس با این کار توان بسیار قوی با کیلو وات بالا استفاده کرد.پس با این کار توان موتور مورد استفاده کاهش می یابد. طبیعی است که این وزنه در پاین آمدن آسانسور مزاحمت ایجاد می کند،اما چون هر جسم بدون دخالت به پایین سقوط می کند. پس استفاده از وزنه مانعی بزرگی در حرکت آسانسور ایجاد نمی کند. اساس این کار نوع آسانسورها برا اساس نیروی اصطکاک بین سیم بکسلها و فلکه موتور است. در داخل فریم به اندازه وزن کابین به اضافه نصف ظرفیت کابین وزنه وچود دارد. مثلا اگر ظرفیت کابین 900 کیلوگرم باشد ( یعنی آسانسور نفربر 12 نفره چون متوسط وزن هر نفر 75کیلوگرم است) به اندازه 450کیلوگرم به اضافه وزن کابین در کادر وزنه، وزنه وجود دارد. با کمک این وزنه، نیروی کششی لازم برای حرکت کابین کاهش می یابد چرا که در صورت رعایت کردن ظرفیت کابین، اختلاف وزن بین کادر وزنه و کابین تحت هر شرایطی از نصف ظرفیت کابین (در مثال قبل 450کیلوگرم) بیشتر نخواهد شد و در حرکت به سمت بالا یا پایین سیستم کشش آسانسور حداکثر برای جا به جایی چرمی به اندازه نصف ظرفیت کابین توان مصرف خواهد کرد.
انواع آسانسور کششی : آسانسور های دو سرعته : زمانی که تابلو فرمان به الکتروموتور فرمان حرکت را می دهد برق به سیم پیچ 1400 دور به طور دفعتی القاء می گردد پس بنابر این موتور آسانسور با 1400 دور بر دقیقه شروع به حرکت می نماید این حرکت ناگهانی در درون کابین ایجاد شوک می نماید از طرفی در زمان حرکت کابین موتور باید بتواند کابین و افراد درون کابین که در لحظه حرکت اولیه فشار زیادی را به موتور وارد می کند به حرکت در بیاورد که این فشار اولیه آمپراژ زیادی از برق شهر را مصرف می کند و نتیجتاً هزینه مصرفی برق به طور چشم گیری افزایش می یابد پس از اینکه موتور با 1400 دور بر دقیقه شروع به حرکت کرد اگر قرار باشد با همین سرعت در سر طبقه توقف نماید مطمئناً بالاتر ویا پایین تر از سر ایستگاه متوقف می گردد و همینطور چنانچه قرار باشد کابین با همین سرعت متوقف شود افرادی که در درون کابین هستند شوک شدیدی را متحمل می گردند مانند این است که در درون اتومبیلی که 80 کیلومتر در ساعت در حال حرکت می باشد سرعت به ناگهان کم شود پس بنابر این ابتدا سرعت کابین باید کم شود و سپس متوقف گردد که در اینجا سیم پیچ دوم 80 سانتی متر مانده به سر طبقه فعال می شود و در همان لحظه برق سیم پیچ 1400 دور قطع می گردددر اینجا سرعت کابین از 1متر بر ثانیه به 3/0 متر بر ثانیه تقلیل می یابد حال که سرعت کم شد کابین آماده Stop بر سر طبقه می باشد ولی این تغییر سرعت از 1 متر بر ثانیه به 3/0 متر بر ثانیه ایجاد یک شوک دیگر بر روی کابین می نماید و همینطور مصرف برق در این لحظه با توجه به آمپراژ مصرفی دوباره افزایش می یابد در مرحله بعدی که کابین به سر ایستگاه برسد برق سیم پیچ 300 دور قطع شده ترمز مگنتی، موتور را متوقف می نماید یعنی کابین از سرعت 3/0 متر بر ثانیه به صفر می رسد که این امر باعث یک شوک دیگر به کابین می گردد. آسانسور های سرعت متغیر (VVVF) (3VF) : الکترو موتور این نوع آسانسور ها دارای فقط یک سیم پیچ 1400 دور بر دقیقه می باشد و سیستم حرکت در زمان Start و یا Stop به صورت تدریجی است یعنی اینکه در زمان Startیک عدد درایو سرعت حرکت موتو را از یک دور بر دقیقه تا 1400 دور بر دقیقه به صورت یک منحنی باز به حرکت در می آورد و پس بنابر این در زمان حرکت کابین هیچگونه شوک و حرکت ناگهانی به کابین وارد نمی شود و همچنین آمپراژ مصرفی برق به حداقل می رسد در ادامه در زمان Stop حرکت کابین سرعت چرخش الکتروموتور از 1400 دور بر دقیقه تا صفر دور بر دقیقه به صورت یک منحنی باز تقلیل یافته و کابین متوقف می شود پس در این حالت همانند زمان Start هیچگونه حرکت ناگهانی و یا شوکی به کابین وارد نمی گردد لازم به ذکر است برق مصرفی در این نوع آسانسور ها نسبت به آسانسور های 2 سرعته 40 الی 50 % کم تر می باشد. آسانسور های دو سرعته الکتروموتور و تابلوی فرمانی که در این نوع آسانسور ها استفاده می شود دارای 2 سری سیم پیچ می باشد وقتی که به سیم پیچ شماره یک برق القاء می شود موتور را با 1400 دور بر دقیقه به چرخش در می آورد و چنانچه برق به سیم پیچ شماره 2 القاء شود موتور را با 300 دور بر دقیقه به چرخش در می آورد. مراحل نصب آسانسور کششی : جهت جلوگیری از هدر رفتن زمان در پروسه طراحی و انتخاب آسانسور و هزینه های زیاد رعایت نکات ذیل از اهمیت زیادی برخوردار می باشد و چنانچه سازندگان ساختمان در طول عملیات طراحی و اجرا به نکات قید شده توجه نمایند از مزایای آن بهره مند خواهدشد. 1) آماده سازی کف چاله آسانسور 2) تهیه نقشه 3) بتون ریزی کف چاهک 4 ) عملیات آهن کشی( سازه فلزی) چاهک آسانسور 5 )دیوارکشی اطراف چاهک (در صورتیکه قبل از آهن کشن انجام نشده باشد) 6)ایجاد موتورخانه 7) دورچینی درب طبقات 8) اجرای کابل کشی و نصب تابلو برق سه فاز 9)بتون ریزی سقف چاهك
مزایای استفاده از آسانسور کششی : حرکت نرم و روان هزینه نگهداری مناسب کاهش هزینه برق مصرفی استفاده از سرعت دلخواه نسبت به ارتفاع ساختمان عمر بیشتر کنتاکتورها به دلیل خذف جریان بیش از حد اولیه عمر بیشتر گیربکس به دلیل نزدن ضربه در زمان حرکت و دوراندازی عمر بیشتر لنت ها به دلیل القای ولتاژ قبل از حرکت و برداشتن آن پس از توقف کامل سادگی سیستم فرمان آسانسورهای کششی نصب راحت تر آسانسورهای کششی سابقه طولانی استفاده از آسانسورهای کششی نسبت به انواع دیگر آمار زیاد تعداد نصب آسانسورهای کششی قیمت نسبتا" ارزان آسانسورهای کششی نسبت به دیگر آسانسورها سرویس و تعمیرات راحت تر آسانسورهای کششی در اکثریت بودن متخصصین تعمیرات آسانسورهای کششی نسبت به آسانسورهای دیگر فراوانی قطعات یدکی آسانسورهای کششی قیمت ، نصب و مشاوره آسانسور کششی : همکاری با پیمانساز در بخش های عمران و معماری با موضوعات ساخت ، بازسازی ، طراحی و اجرا با سپردن یک پروژه کامل به پیمانساز به پایین ترین نرخ حق الزحمه در کشور و سعی حداکثری کیفیت می باشد.
آسانسور کششی آسانسوری است که حرکت آن بر اثر اصطکاک بین سیم بکسل و شیار فلکه کشش، در هنگام چرخش آن، توسط سیستم محرکه (موتور آسانسور) آسانسور کششی آسانسوری است که حرکت آن بر اثر اصطکاک بین سیم بکسل و شیار فلکه کشش، در هنگام چرخش آن، توسط سیستم محرکه (موتور آسانسور) صورت می گیرد می گیرد
آسانسور کششی آسانسوری است که حرکت آن بر اثر اصطکاک بین سیم بکسل و شیار فلکه کشش، در هنگام چرخش آن، توسط سیستم محرکه (موتور آسانسور) صورت می گیرد
بخاطر مزایای زیاد این سیستم و از همه مهمتر مقرون به صرفه بودن این سیستم ، آسانسور کششی یکی از متداول ترین سیستم های اجرایی آسانسور در دنیا می باشد. نحوه کارکرد اینگونه آسانسور ها بر اساس نیروی الکتروموتور و گیربکس می باشد که از طریق فلکه گیربکس ، توان مربوطه در امتداد قائم به کابینآسانسور اعمال شده و حرکت کابین را به بالا یا پایین فراهم می نماید.
|